torsdag, oktober 29, 2009

Sätt stopp för friskolorna!

Har pratat med Friskolornas Riksförbund i över trettio minuter och är ännu mer övertygad om att friskolornas framväxt måste stoppas. Försökte verkligen förklara hur man som skolpolitiker i en kommun idag inte har en chans att säga nej till etablering om friskolan uppfyller Skolinspektionens kvalitetskrav och ekonomiska kriterier. Jamen elever måste få välja säger gubbarna i montern och bjuder mig på en karamell. Visst säger jag men hur mycket valfrihet har eleven i den kommunala skola som tvingas slå igen därför att elever och pengar inte räcker till att ha två parallella skolsystem igång samtidigt. Det verkar inte bekymra gubbarna i montern som nu vill bjuda på kaffe. Dom verkar inte fatta ett skvatt när jag börjar prata om segregation och vikten av en sammanhållen och gemensam skola. Eller så fattar dom precis allt men struntar i det och ser elever och kunskap som vilken handelsvara som helst! Skrämmande! Jag tar i alla fall en karamell till och hoppas att partikongressen röstar nej till nyetablering av friskolor.

Ola Gustafsson

2 kommentarer:

Delegationen sa...

Bra skrivet, Ola. Jag kommer att rösta för dig!

/Johanna

Camilla Ymer sa...

Kan inte annat än hålla med Johanna! Sätter ord på mina tankar...